Blog

Trendy a náměty v oblasti investování, aktuální vývoj na trzích, analýzy, komentáře, rozhovory, zajímavosti…

Kateřina Trnková: Můžete si s námi pořídit hned celou sbírku investičních vozů

Kateřina Trnková je odbornice na historické vozy Ferrari a Maserati. Je investiční specialistkou WOOD & Company a od malička se zajímá o auta. Ze všeho nejvíc miluje ty italské, pro jejich ladné křivky, eleganci, zpracování a použití materiálů, ale zejména pro dokonale vyladěné motory s tím nejkrásnějším zvukem. Ve společnosti Scuderia, kde dříve pracovala, pro ni dokonce otevřeli speciální pozici nákupčí historických vozů.

Jak jsi se vlastně dostala k autům? Nebavily tě panenky a brala si klukům autíčka ve školce?

Tuto otázku mi novináři pokládají často. I když chápu, že to není obvyklé, já to tak neberu. Už jako malou holčičku mě víc než panenky zajímaly spíš klučičí hračky. Panenky jsem jako malá obchodnice směňovala za prak, prázdný kočárek jsem pouštěla z kopce dolů a závodila sama se sebou. Mamince se těžko vysvětlovalo, že malá Kačenka Trnková nechce nosit šatičky a ze všeho nejvíc by si přála autíčko na setrvačník. Postupem času, ale i moje rodina pochopila, že láska k automobilům není jen pouhým dětským rozmarem, ale hlubokou vášní. Jezdila jsem na všechny srazy, výstavy, četla odborné časopisy, lezla cizím lidem do aut, poslouchala rozhovory a nasávala informace. Později se ukázalo, že to všechno nebylo jen pro moje vlastní potěšení, ale že se mi můj dětský sen stal i mou prací a vášní na celý život.

Kdy se vlastně zrodila tvoje vášeň pro automobily?

Myslím, že to bylo takové to období, kdy začíná dítě vnímat hračky jako hračky a ne něco, co se dá okusovat. Už to bude nějaký ten pátek. Moje vášeň se pouze vykrystalizovala na ty nejlepší perly v moři automobilového průmyslu. Historické automobily s duší a příběhem. Ze všeho nejvíce miluji italské vozy, pro jejich ladné křivky, eleganci zpracování a použití materiálů, ale zejména pro dokonale vyladěné motory s tím nejkrásnějším zvukem.

Ženy a automobily k sobě rozhodně patří, ale myslím, že svojí znalostí aut bys strčila do kapsy kdejakého chlapa, co? Setkala jsi se během své práce s předsudky, že žena přece nemůže automobilům tolik rozumět?

Bořit předsudky jsem musela a musím každý den, je to pro mě výzva, která mě posouvá kupředu. Moje jméno se Českou republikou šíří a spousta lidí z oboru mě již zná. Nesmím ale usnout na vavřínech, chci se pořád posouvat dál, učit se a zdokonalovat. Nestačí jen vášeň, jestli chci být nejlepší, musím mít všeobecný přehled o trhu, vývoji cen, výsledcích aukcí atd. To není jako práce s buzolou. Těší mě, když si získám mezi muži respekt, o to víc, když jsou v oboru dlouhá léta a složí mi poklonu. 

Jaká je tvoje profesní minulost spojená s automobily a veterány?

Dlouhá léta jsem pracovala pro jednoho z nejvýznamnějších českých sběratelů, Jiřího Sudíka, který mě mnohému naučil. Jsem za ty roky práce u něj vděčná, protože jsem se mohla učit od nejlepších, koukat pod ruce klukům na dílně a vidět auta, která doslova vstávaly z popelu. Možná i proto přišla do mého života výzva od oficiálního zastoupení Ferrari a Maserati v České republice. Vzpomínám na den, kdy jsem dostala životní šanci, díky níž jsem se mohla zdokonalit v odvětví historických automobilů a zviditelnit v České republice, ale i v zahraničí. Po pátém kole výběrového řízení tehdy speciálně pro mě otevřeli novou pozici – nákupčí historických vozů Ferrari a Maserati.  Možná právě proto působím nyní jako člen investiční komise pro online investiční galerii – Portu Gallery. Zároveň spolupracuji v současné době na spuštění ambiciózního projektu, online aukčního portálu pro nákup a prodej historických vozů, který brzy představíme Evropě.

Jaký historický kousek osobně vlastníš?

Raritní MG TB Lester Special z roku 1939 s karoserií od slavného MG úpravce Harryho Lestera mám ve spoluvlastnictví s mým obchodním partnerem. S tímto vozem jsme letos přihlášeni na nejslavnější závod světa – Mille Miglia. Každoročně se jezdí v květnu v Itálii, letos jej posunuli na říjen, snad vše dobře dopadne a my pojedeme. Je to sen každého milovníka vůně benzínu a historie.

Na jaké značky nebo modely jsi odbornicí?

Jak jsem již zmiňovala, moje kariéra se hodně vykrystalizovala během mojí spolupráce s Ferrari a Maserati. Pro italské vozy mám velkou slabost, proto se jim hodně a ráda věnuji. Napříč Lamborghini, které zbožňuji již od dětství, jejich fotkami byl posetý celý dětský pokojíček až po strop, přes Alfy s jejich neskonalou elegancí, Lancie, ale i Fiat má mezi svými historickými kousky velice krásné modely, například 8V (Otto Vu) – luxusní sedan s vidlicovým osmiválcem, to málokdo ví. Rarita je něco, co mě poslední dobou hodně zajímá. Ráda bych se časem ponořila i do světa předválečných automobilů.

Jaká je tvoje role v Portu Gallery?

Jsem součástí investiční komise. Aby i naši čtenáři pochopili, co se pod tím názvem skrývá, pokusím se to trochu přiblížit. Především se soustředím na vhodný nákup vozů do úpisu. Jedná se o neustálé vyhledávání podhodnocených příležitostí, které mají stále zajímavý potenciál růstu na trhu. Společnost se tak spoléhá na mé dosavadní zkušenosti z oboru, silnou síť obchodních partnerů a významných kontaktů, možnost prověření u odborníků, poradenskou činnost v oboru nákupu a prodeje historických vozů, jejich převozy, přihlášení, renovace, ale i běžné opravy, vhodné uskladnění, odborné služby, jakými jsou například historické pasy, certifikace originality atd. Tím, ale moje práce rozhodně nekončí. Trávím mnoho času na cestách, jezdím po výstavách a aukcích, a to zejména do zahraničí. Na to, abych poznala, že je vůz v dobrém stavu, nemusím být génius, důležité je poznat originál od repliky, to už je složitější. Na všechno ostatní máme odborníky.

Je schopen laik rozpoznat automobil, do kterého se vyplatí investovat?

Upřímně, každý Čech je odborník na vše, ale realita je jiná. Razantně nedoporučuji pouštět se do nákupu investičního vozu sám. Skupiny odborníků nevznikají po měsíčním studování daného předmětu nákupu na internetu. Jsou to léta praxe, které jsou za námi, zkušenosti, které umíme správně uchopit, chyby, ze kterých se umíme poučit.

Jaké hlavní věci určují cenu vozu? Je to třeba lak, kolik má najeto nebo kdo ho vlastnil?

To je dobrá otázka, cenu, a hlavně potenciál růstu ceny určují aspekty, které je potřeba vždy hlídat. Nejdůležitější je počet vyrobených kusů, nemůžete předpokládat, že vám na ceně poroste sériově vyráběná Škoda Octavia, se základní barvou a stovkami tisíc najetých km, kterou koupíte od Venci z vedlejší vesnice. Ovšem, pokud koupíte Škodu Octavii, která byla vyrobena pouze v 6ti kusech ve spolupráci s Bentley, má pod kapotou uložený výkonný šestiválcový motor s kompresorem a interiér od Bentley, s voňavou prošívanou kůží, to už je zajímavější.

Dále nás zajímá originalita, původ vozu, historie, počet majitelů, dochovaná dokumentace, zajímavé příběhy spojené s účastí vozů na závodech. Pokud vůz vlastnil některý slavný herec, zpěvák, politik, závodník, je to něco, co i z obyčejného vozu dokáže udělat vůz výjimečný. Vzpomínám třeba na příběh stříbrného VW Golfu, který si v 80. letech pořídil Václav Havel, jedna z největších osobností českých dějin. Tehdy za zrezivělé auto jeho kupující zaplatil šestinásobek běžné ceny ojetého VW Golfu. O voze nás zajímá úplně všechno, co může hodnotu ovlivnit a ideálně navýšit.

V čem je výhodné investovat do sběratelských předmětů a veteránů?

Výhoda tkví právě v tom, že se spoléháte na odbornost komise a její výběr. Nemusíte investovat vysoké částky, jak je tomu u fondů pro bohaté a můžete si diverzifikovat portfolio dle svého uvážení a momentální empatie. Baví vás teď Porsche, chcete ho jednou vlastnit? Cítíte potenciál růstu? Ale teď nemáte ani prostředky, ani garáž? My vám dáváme příležitost, alespoň část takového vozu vlastnit a nejen to, můžete si s námi pořídit hned celou sbírku investičních vozů, těšit se z růstu investice a postupně doplňovat své investiční portfolio o další zajímavé předměty, které pro vás chystáme.

Vaše online
investiční galerie

Gallery logo