Blog

Trendy a náměty v oblasti investování, aktuální vývoj na trzích, analýzy, komentáře, rozhovory, zajímavosti…

Legenda jménem Ferrari

Ať už se o klasické či moderní automobily zajímáte hloubkově, okrajově nebo vůbec, se značkou Ferrari prostě přijde do styku každý. Nejen, že se jedná o úžasné skvosty italského inženýrství a designu, ale zároveň mohou být velmi dobrým uchovatelem hodnoty. A v neposlední řadě investicí.

Jak jsme již zmiňovali, trh s klasickými automobily se v posledních měsících (a v obecnějším měřítku letech) ochlazuje, nebo, lépe řečeno, koriguje. Tyto změny se týkají mnohých automobilů, od těch nejdostupnějších, přes běžné modely, až po některé vzácnější kousky. Stále ovšem existuje celá řada automobilů, které mohou zaujmout, udržet finanční hodnotu a svému majiteli přinášet neředěnou radost.

To se kromě jiných týká i vozů značky Ferrari, exkluzivních a jedinečných automobilů, které fascinují všechny – od předškolních dětí, až po důchodce. Ferrari je právem kultem, má speciální kouzlo, charizma a svou jedinečnost, kterou nelze vyjádřit pouze čísly. Vždy, když se k nějakému vzácnému Ferrari přiblížím nebo mám možnost ho provětrat (protože i to je důležité, všechny automobily byly stvořeny k jízdě), silnou a jedinečnou auru prostě cítím. Pro mnohé je právě Ferrari tím pomyslným vrcholem.

Otázkou pak zůstává, zdali jsou právě vozy Ferrari těmi, které udržují hodnotu a jsou „bezpečnou“ zárukou dobrého zhodnocení vložených peněz. To se samozřejmě nedá říct obecně a už vůbec ne v krátkém bloku, ale dovolím si připomenout některé zajímavé modely.

Silniční a závodní vozy z 50. let

Po těch nejstarších Ferrari je neustále vysoká poptávka, a to z několika důvodů: nízké počty vyrobených kusů (většinou jednotky či desítky kusů) a fakt, že mnohé z nich mají působivou závodní historii. A i to se podepisuje na ceně. Například Ferrari 290 MM z roku 1956, s nímž závodil Juan Manuel Fangio, bylo v aukci RM v prosinci 2018 prodáno za téměř 20 milionů eur! Dalším příkladem je jedno ze čtyř vyrobených Ferrari 335 S Spider Scaglietti, taktéž s bohatou závodní historií, které při aukci Artcurial změnilo majitele za více než 32 milionů eur.

Samozřejmě, že podobných částek zdaleka nedosahují všechna Ferrari z 50. let. U takto hodnotné investice je zásadní důkladný průzkum historie, dokumentů a stavu, neboť není jednoduché najít exemplář, který by byl ve všech ohledech dokonalý či autentický. Tak či tak, vozy Ferrari z 50. let patří mezi nejvyhledávanější investice světa, takže jestli má něco odolat případným výkyvům trhu, měly by to být právě ony.

Řada 250

Nejslavnější řada vozidel z historie značky. Silniční a závodní vozy řady 250 patří mezi nejvyhledávanější, za což částečně může i fakt, že jich bylo vyrobených víc (většinou stovky, u některých verzí však pouze desítky). Právě z této řady pocházejí ikonické modely, jako například Tour de France (TdF), California, SWB Berlinetta, Spider, Lusso, LM či nedosažitelné 250 GTO. Zatímco 250 GTO zatím drží rekord (v Kalifornii bylo v srpnu 2018 prodáno za téměř 44 milionu eur), méně známé modely jako je Ferrari 250 GTE nebo 250 GT Pininfarina Coupé ještě nedosáhly na sedmimístné sumy. A právě u nich se dá čekat, že budou díky slavnějším modelům série 250 v následujících letech zhodnocovány.

Ferrari 365 GTB/4 Daytona

Auto, které se za posledních deset let hodně vyšvihlo, v posledních dvou letech se trochu uzemnilo a dá se u něj očekávat příznivý, leč postupný vývoj. Možná, že se Daytona nedočkala tak astronomického zhodnocení jak někteří předpovídali, ale stále je atraktivní příležitostí. Její hodnota v roce 2017 dokonce překonala hranici 1 milionu eur, ale následně se zkorigovala na dnešních přijatelnějších 450 až 650 000 eur (což neplatí pro modely Spidery, jichž bylo vyrobených pouze 121 kusů a jsou logicky výrazně dražší).

308/328

Jeden z horkých tipů, o němž se mluví posledních několik let. Nenápadné Ferrari 308 či 328 jsou velmi zajímavé kousky. „Malá“ Ferrari s ocelovou karoserií se daly pořídit za pár desítek tisíc eur a i dnes jsou stále dostupná. Nedá se čekat, že nástupce dnes již relativně drahého modelu Dino 246 bude stoupat na ceně raketově, ale i to je důvod, proč po nich koukat – jedná se totiž o jednu z mála možností, jak si za slušné peníze užít návykový pocit z jízdy osmiválcovým Ferrari. Jen je nutno pátrat, například hezké GTB modely se už těžko hledají, ale faktem je, že jsou vrcholem řady 308. Následovník v podobě modelu 328 zase platí za populární, využitelný klasický model Ferrari, s nímž se navíc fantasticky jezdí.

550 / 575 M / 599

Model 550 Maranello byl posledním Ferrari s motorem V12 nabízeným s manuální převodovkou. U modelu 575 už se typická kulisa řazení objevila jen vzácně a u vrcholné 599 je jich tak málo, že proti vozům s řazením F1 s páčkami pod volantem stojí nesmysl. Všechny tři verze dvoumístného kupé jsou velmi žádané a v posledních letech došlo k jejich zajímavému zhodnocení. Hezké exempláře dokázaly vystoupat z řádů 70-90 000 eur na téměř dvojnásobek.

Samozřejmě, že není možné řídit se pouze předeslanými tipy. Klasických Ferrari je mnoho a tipů také, vždy samozřejmě podle aktuálního budgetu. Každopádně ale platí, že značka Ferrari se dá právem považovat za držitele hodnoty i přesto, že některé modely (například Testarossa) v posledních dvou letech zkorigovaly svou cenu. Je to skutečně jen korekce, přesycení vyvolalo uklidnění, u něhož je navíc patrná plachost investorů (zejména po kalifornské aukci v srpnu). Mít doma v garáži Ferrari je vždy něco výjimečného – kromě toho, že v sobě udržuje hodnotu, totiž umí nabídnout nesporné kouzlo zážitku jízdy s ním.

Foto: archiv, Ferrari, Artcurial

Vaše online
investiční galerie

Gallery logo