Blog

Trendy a náměty v oblasti investování, aktuální vývoj na trzích, analýzy, komentáře, rozhovory, zajímavosti…

Proč je naše Ferrari 250 GT podhodnocené a kde ho můžete vidět?

Investice do Ferrari je jistě odvážným krokem, který vyžaduje nejen nemalé finanční prostředky, ale i hluboké znalosti. Připomeneme si, proč si naše Ferrari zaslouží vaši pozornost.

Pokud začneme trochu zeširoka, tak obecně platí, že téměř každé Ferrari ze zásadní řady 250 je stabilním investičním nástrojem, u něhož nehrozí propad hodnoty, právě naopak. Zájem o klasická Ferrari s motorem V12 je neustávající, jsou jedním ze základních kamenů značky a to se odráží v poptávce, kterou vyvolávají. Jak při konzultaci potvrdil jeden známý český sběratel, „Ferrari 250 GT je vždycky zajímavé – pokud má originální motor a převodovku.“ K tomu se dostaneme.

Netřeba připomínat, že model 250 GT v provedení Coupé je zároveň historicky signifikantní proto, že stál na počátcích spolupráce Ferrari s karosárnou PininFarina. Italská značka tímto modelem nabídla bohaté klientele přesně to, co ke konci 50. let vyžadovala – elegantní automobil s vysokou úrovní komfortu, který navíc díky motoru V12 vynikal sportovním charizmatem a důstojným výkonem 240 koní. To v dané době stačilo k zajímavým dynamickým vlastnostem, navíc podbarvených nezaměnitelným zvukem točivého dvanáctiválce.

Představené Ferrari 250 GT pochází z první série, vzniklo v roce 1959. Až do roku 1960 bylo celkem stvořeno pouze 353 kusů. Jestli je raritní? V rámci svého cenového a z hlediska historické důležitosti bezpochyby ano… U nabízených Ferrari 250 GT je důležitých zejména několik věcí – kromě celkového (samozřejmě dobrého) stavu mechaniky, karoserie a interiéru je to zejména fakt, jestli je vybaveno původním motorem a převodovkou (anglicky matchingnumbers). V tomto ohledu námi nabízené Ferrari splňuje všechna kritéria, protože se nachází v krásném autentickém stavu, má původní motor a převodovku, s nimiž se „narodilo“.

Navíc se tohoto modelu dochovalo pouze 151 kusů, v naší první sérii pak pouze 68 kusů. Často totiž padl tento model za oběť replikám dražších modelů jako 250 GTO či 250 GT California Spyder a další.

Zásadní je také hodnocení stavu, které je komplexním, složitým procesem. Námi představený kus se aktuálně nachází ve stavu 2-, přičemž to zmíněné minus je způsobeno hlavně tím, že je nalakováno v neoriginální barevné kombinaci a že v současné době nemá certifikaci od Ferrari. To ale není nic, co by nějak důležitým způsobem narušovalo jeho výjimečnost či vývoj hodnoty. Mnoho vozů bývalo přelakováno, a ačkoliv dnes se ctí spíše originální barvy, s nimiž vůz vyjel z lakovny, odlišná barva karoserie není problémem. Obzvláště, pokud použitá je barva tzv. period correct, to znamená, že byla na tento model ve své době používaná továrnou. Pak není problém, aby takový vůz získal certifikaci od Ferrari, aniž by měl svou původní barvu.

Neméně důležitým aspektem, formujícím společně s dalšími aktuální hodnotu konkrétního modelu, je jistě také historie. Ta je v případě našeho modelu podrobně popsaná s tím, že mezi zajímavé momenty patří například, že celé tři desetiletí patřilo jednomu majiteli, že v roce 2012/2013 prošlo kompletní renovací u francouzské společnosti Espace Century of Wissous a že od té doby nebylo pouze zavřené v garáži, ale účastnilo se několika podniků v čele se slavným Tour Auto Optic 2000. Úspěšná účast na podobně prestižních podnicích dodává příběhu živost a ukazuje, že jeho mechanické kvality jsou připraveny na výzvy.

Zásadní je samozřejmě dobrý nákup. Pokud vůz není za dobrých podmínek pořízen, z dlouhodobějšího hlediska se to samozřejmě projeví na výnosech, které může přinést. V případě našeho vínového Ferrari 250 GT, pořízeného při aukci společnosti Bonhams v Paříži v únoru 2017, se můžeme pochlubit, protože tohle skutečně dobrý nákup byl. Ostatně sama aukční síň Bonhams vyhlásila prodej našeho Ferrari 250 GT jako nejlepší nákup roku 2017.

Pokud půjdeme trochu do hloubky, můžeme porovnat výsledky uskutečněné modelem 250 GT z uplynulých sedmi letech. Celkem bylo v rámci aukcí prestižních aukčních síní nabídnuto 32 kusů Ferrari 250 GT (z nichž jedno byla přestavba na model LWB CaliforniaSpyder) v různých barevných kombinacích karoserie a interiéru. Z přehledu je patrné, že námi realizovaný nákup byl skutečně výhodný, protože v lépe vypovídajícím časovém období posledních pěti let byly levněji prodány pouze dva vozy, a to ve stavu projektu, tedy výrazně „horším“, než je ten náš.

Přehled zároveň odhaluje další věc – vozy ve stavu 2 a lepším (což je velmi výjimečný stav), které vynikají původní barvou a mají kompletní certifikaci, byly prodávány za úplně jiné hodnoty, dokonce až téměř milion eur. Tyto informace jsou samozřejmě veřejně dostupné a tím pádem dohledatelné.

Jelikož hodnota našeho vozu vstupujícího do úpisu činí 13 260 000 CZK, což je dle aktuálního kurzu v přepočtu cca 529 000 EUR, rozhodně se nejedná o nadhodnocení vozu. Další část úpisu tvoří pouze rezerva na budoucí náklady. Naopak, společně s dalšími experty na značku a zejména modely 250 se jedná o částku se značným potenciálem, schopnou dosáhnout za správných podmínek na vyšší zhodnocení.

Vývoj hodnoty srovnatelného aktiva:

Odpovídá tomu i přehled společností ClassicData a Hagerty, z nichž je patrné, že vozy ve stavu 2 aktuálně dosahují vyšší průměrné hodnoty, zatímco vozy ve stavu tři byly ke konci roku 2019 ohodnoceny částkou 620 000 USD (570 400 EUR, Hagerty) a 553 000 EUR (ClassicData). Vzhledem k výše popsanému (stav vozu, jeho historie, originální technika) je tedy Ferrari upisováno férovým způsobem, zohledňujícím všechna kritéria.

Tip: Naše Ferrari 250 GT si můžete na vlastní oči prohlédnout minimálně ještě do konce března v rámci výstavy vozidel v pasáži Černá Růže v Praze.

 

Vaše online
investiční galerie

Gallery logo