Blog

Trendy a náměty v oblasti investování, aktuální vývoj na trzích, analýzy, komentáře, rozhovory, zajímavosti…

01.08.2019|Trhy|Redakce

Trh klasických vozů v roce 2018

V uplynulém roce pokračoval trh ve stagnaci, kterou započal v polovině roku 2016. Během této doby se trh stal výrazně selektivním. Zatímco během předchozích let mohl vydělat každý, kdo si koupil jakéhokoli veterána, v posledních dvou a půl letech již rostou pouze výjimečné automobily, tedy takové, které jsou raritní, mají zajímavou historii, jedinečnou specifikaci nebo dokonalý stav.

Z pohledu čísel to nebyl opět jednoduchý rok pro klasické vozy, v průměru index HAGI sběratelských vozů získal pouze 1,79 %, vozy Ferrari v průměru ztratily 0,43 % a vozy Porsche dokonce 6,51 %! Nicméně z našeho pohledu je tento trend z posledních let pro trh velmi prospěšný, zhodnocení v desítkách procent ročně, jaké jsme viděli bez přerušení v letech 2009 až 2016, by nebylo bez výraznější korekce déle udržitelné. Trh se nyní zracionalizoval a zprofesionalizoval. Už nemůže vydělat každý vůz, je třeba vědět co nakupovat, ověřovat informace, dokumentaci a stav.

Trh je tedy jako celek za uplynulý rok na nule, ale je to způsobeno tím, že vozy masové produkce nebo vozy bez výjimečné historie a stavu na hodnotě poklesly.

Příkladem je třeba vůz Ferrari Testarrosa, za který jste v roce 2016 zaplatili i kolem 180.000 EUR. Dnes jej můžete koupit už za 70.000 EUR. Způsobeno je to tím, že jich bylo vyrobeno 7.200 kusů a to nepočítáme „facelifty“ jako 512 TR či 512 M. Na trhu je tedy neustále dostatečná nabídka a nyní, kdy nakupují již spíše profesionálové a ne davy, tak poptávka rychle vysychá a prodávající se předhánějí se snižováním ceny, aby se jejich kusu zbavili dříve než ostatní, což způsobuje tlak na propad ceny.

Takovýchto příkladů, kdy se ceny během dvou a půl roku propadly i o více než polovinu hodnoty je celá řada. Přesto je ale trh v průměru na nule. To je způsobeno logicky tím, že je stále ještě na trhu spousta vozidel, které lámou aukční rekordy a jejich hodnota stále letí vzhůru.

Podíváme se tedy podrobněji na uplynulý rok, jaké konkrétní takovéto příležitosti přinesl.

První čtvrtletí – Scotsdale a Arizona

O každoroční úvod roku se starají aukce ve Scottsdale, v Arizoně. Zde bychom zmínili dvě příležitosti, které své kupující již odměnili rychlým zhodnocením.

První vozem je Ferrari 212 Inter Coupe z roku 1952 od karosárny Ghia, od které pochází například i skvostný kousek v podobě Alfy Romeo 1900 Supergioiello. Toto výjimečné Ferrari si navíc jako nové objednal argentinský prezident Juan Peron.

Vůz se prodal v aukci za 1.187.500 USD a o pouhého půl roku později již opět měnil svého majitele za 1.350.000 USD, rychlých 14 procent zisku pro kupujícícho, přesto výjimečný automobil skýtá další prostor pro zhodnocování v čase i současnému majiteli.

Druhým příkladech z Arizony je překrásná klasická Alfa Romeo 6C 2500 Spider z roku 1942. Nádherný klasický předválečný design veleúspěšných závodních Alfiček nestál nového majitele ani polovinu dříve zmíněného Ferrari. Nový majitel pořídil vůz za 555.000 USD a dnes je k dispozici pro nové majitele formou novinky prodírající se v poslední době na trh, nákupem akcií přes americkou mobilní aplikaci. Prodávající tímto způsobem dostane o nových akcionářů celkem cca 691.000 USD a zhodnotí tak svou investici za pouhý rok o téměř 25 %. Přesto i zde nový majitelé drží akciové podíly na voze s dalším potenciálem pro zajímavé zhodnocení.

Po úvodu roku v Arizoně se trh každoročně přesouvá začátkem února na starý kontinent do Paříže. Zde jsme jako každý rok byli přítomni osobně, ale tentokrát byla nabídka výjimečných vozů slabší než v předchozích letech. Za vrcholně nejlepší nákup z investičního pohledu považujeme koupi Maserati A6 GCS/53 Spyder z roku 1954 za 2.445.600 EUR včetně prémie.

Výjimečný vůz se účastnil závodu Mille Miglia v roce 1955 a je příkladem automobilu s dalším velkým investičním potenciálem. Z našeho pohledu byla však kupní cena prozatím nedosažitelná a nakonec jsme odjeli z Paříže z prázdnou, když nám jen velmi těšně unikl nákup vozu Lamborghini Islero z roku 1969.

Výsledných 179.800 EUR včetně prémie za vůz, jehož modelu bylo vyrobených pouze 150 kusů je dalším přikladem vozu skýtajícího velmi atraktivní investiční potenciál v následujících letech.

Na konci března se pak konala další úžasná akce v podobě Goodwood Members Meeting ve Velké Británii. I zde byla ke koupi další zajímavá rarita, opět z italské produkce, tentokrát Lancia Aurelia B24 Convertible z roku 1956, kterých bylo vyrobeno pouze 521 kusů. Vůz byl prodán za 158.300 GBP, což je u velmi úspěšného modelu Aurelia, se kterým můžete absolvovat i závod Mille Miglia, velmi atraktivní kupní cena.

Druhé čtvrtletí – méně příležitostí

Druhé čtvrtletí bylo v uplynulém roce na atraktivní investiční příležitosti velmi slabé a tak bychom z něho vypíchli pouze dvě příležitosti.

Tou první bylo v květnu v Monaku další Ferrari od naší oblíbené karosárny Ghia, tentokrát model 195 Inter z roku 1950. Ghia vyrobila za celou existenci celkem pouze 35 karoserií pro Ferrari, takže najít v jednom roce 2 vozy, které se prodaly za velmi atraktivních podmínek, je poměrně šťastná náhoda.

Tento vůz byl tentokrát bez slavné historie, nicméně konečných 590.000 EUR včetně prémie za jedno z prvních silničních Ferrari, znamenalo nákup za extrémně atrkativních podmínek pro další zhodnocení.

Mimochodem je zajímavé, že zatímco první vozy Porsche z počátku 50. let jsou již dnes velmi žádané na trhu sběrateli a investory a jejich ceny i při podstatně vyšší produkci oproti Ferrari již lámají hranici sedmimístných eurových sum, jsou tato ranná Ferrari stále mimo hledáček sběratelů a investorů a skýtají tak díky tomu další obrovský investiční potenciál.

Další investiční příležitost z června ve Švýcarsku je tentokrát z úplně jiného soudku. Jedná se totiž o moderní klasiku vyrobenou teprve v roce 2010. Jedná se Alfu Romeo 8C Competizione s motorem z Ferrari, kterých bylo v limitované edici vyrobených pouze 500 kusů. Tento vůz byl ve Švýcarsku k zakoupení stále ještě za hodnotu menší, než byla jeho původní pořizovací cena, a to za 180.000 CHF. I toto je příklad vozu s velkým investičním potenciálem, i když má do veterána ještě hodně daleko, ale ukazuje, že výjimečnost není rozhodně dána pouze stářím vozu a najít aktraktivní příležitosti se dá u vozů 100 let starých stejně jako u právě vyrobených, společným jmenovatelem však je raritnost a výjimečnost.

Třetí čtvrtletí – aukční rekord Ferrari

Podobný věkový rozptyl u investičních příležitostí nejdeme i ve třetím čtvrtletí minulého roku. Zlatou poválečnou éru z 50. a 60. let reprezentuje první nadčasový supersport Lamborghini Miura z roku 1968, který byl na začátku července prodán v rámci Le Mans Classic za „pouhých“ 834.400 EUR včetně prémie.

Z éry 50. let bychom při vrcholu sézonu během srpnového týdne v americké Pebble Beach ještě vypíchli model Porsche 356 European Coupe z roku 1956.
Vzhledem k raritnosti tohoto modelu bylo zaplacených 156.800 USD skvělým nákupem.

V rámci vrcholu sézony se nám zamlouvala také koupě úžasného francouzského předválečného sporťáku v podobě Delage D8 Sports z roku 1934. Tento úžasný předválečný závoďák se může účastnit všech největších historických závodů a byl k zakoupení za pouhých 224.000 USD včetně prémie.

Jinak ale musíme říct, že i přes aukční rekord, který během tohoto týdne vytvořilo Ferrari 250 GTO z roku 1962, prodané za 48.405.000 USD včetně prémie, nebylo při vrcholu sezóny k vidění příliš mnoho atraktivních a výjimečných aut, které by dávalo smysl z investičního pohledu zakoupit.

I zmíněný Delage je atraktivní více z pohledu relativně rozumné cenové dostupnosti na všechny největší historické závody světa, nicméně vzhledem k nepříliš vysoké originalitě je jeho investiční potenciál trochu omezenější.
Ani po návratu na starý kontinent do Londýna začátkem září se nabídka nezlepšila a tak zde zmíníme pro změnu youngtimer klasiku v podobě Alfy Romeo SZ z roku 1991 od slavné karosárny Zagato.

Pořídit tento vyjímečný vůz šlo za pouhých 28.750 GBP. Opravdu za méně než milion českých korun se dá ještě natrefit na vůz s velmi vysokým atraktivním potenciálem. Nicméně doby, kdy se dali nakoupit vozy s vysokým potenciál za pár set tisíc korun jsou zřejmě již definitivně pryč.

Čtvrté čtvrtletí – ochlazení poptávky, ale Porsche láme rekordy

V posledním čtvrtletí pak bylo na trhu cítit výrazné ochlazení poptávky po skončení veteránské sézony, takže díky tomu se dalo zakoupit několik výjimečných vozů za velmi nízké kupní ceny.

Příkladem byla v říjnové aukci v Belgii další Alfa Romeo 6C 2500, tentokrát poválečný model Villa D’Este z roku 1951 od karosárny Touring. 460.000 EUR včetně prémie bylo velmi výrazně pod odhadem aukční síně.

V rámci aukce k sedmdesátiletému výročí automobilky Porsche v říjnu došlo k lámání dalších historických rekordů některých modelů této značky. Například za model 993 Turbo bylo zaplaceno neuvěřitelných 3.415.000 USD!

Na opačném konci ale stála i jedna zajímavá příležitost v podobě předchůdce modelu 911 kabriolet. V roce 1968 bylo vyrobeno pouze několik set kusů modelu 911 Soft Window Targa, který byl hned v následujícím roce nahrazen modelem s pevným sklem vzadu. Proto je výsledných 95.200 USD také velmi zajímavou cenou skýtající další investiční potenciál pro tento raritní model, který byl jediným předchůdcem modelu 911 kabriolet, který spatřil světlo světa až o 15 let později v roce 1983.

Uzavření roku pak proběhlo v prosinci v Petersen Automotive Museu a zde vypíchneme jednu atraktivní investiční příležitost z produkce mimo starý kontinent a to tentokrát z Japonska. Kontrétně se jedná o první japonský sporťák Toyotu 2000 GT z roku 1967, kterých bylo vyrobených pouze 351 kusů a proslavil se také jako vůz Jamese Bonda, byť kvůli výšce Seana Conneryho musela být nakonec karoserie z kupé změněna na kabriolet.

Zde byl na prodej samozřejmě kus s původní originální karoserií a vzhledem k historické výjimečnosti bylo dosažených 511.000 USD jedním s nejlepších nákupů loňského roku z investičního pohledu.

Závěr

Z našeho přehledu je patrné, že i přes celkově stagnující trh lze každý rok stále najít mnoho příležitostí, na kterých se dá vydělávat dvouciferný roční procentuální výnos. Závěrem si dovolíme uvést konkrétní příklad z naší sbírky. V únoru 2017 jsme u aukční síně Bonhams v Paříži zakoupili vůz Ferrari 250 GT Pininfarina Coupe z roku 1959 za 437.000 EUR včetně prémie.

Jedná se o první v podstatě seriově vyráběné Ferrari s ikonickým motorem ze slavné modelové řady 250. I přesto, že se jedná o první sériovou výrobu, tak bylo vyrobeno pouze 353 kusů, ze kterých je dochováno dnes již pouze 151 kusů v původním stavu. Tuto naší pařížskou akvizici vyhodnotila aukční síň Bonhams nakonec jako nejlepší nákup roku 2017! O tom, že jsme měli pravdu nejen my, ale také Bonhams jsme se přesvědčili velmi záhy, kdy pouhý rok a půl po naší akvizici byl v říjnu v Belgii prodán další kus z této modelové řady již za 989.000 EUR!

I na stagnujícím trhu, kdy Ferrari index za rok 2018 dokonce poklesl, se tedy dá najít výjimečný model, který stoupne během necelých 20 měsíců na hodnotě o 126 procent!

Přejeme tedy všem sběratelům a investorům podobně podařené investiční příležitosti i v letošním roce.

Vaše online
investiční galerie

Gallery logo