Blog

Trendy a náměty v oblasti investování, aktuální vývoj na trzích, analýzy, komentáře, rozhovory, zajímavosti…

Vývoj trhu s klasickými vozy

Trh s klasickými automobily je dynamické, komplexní a v neposlední řadě dost složité prostředí. Navíc ovlivňované celou řadou faktorů.

Když pomineme samotnou kvalitu nabízeného klasického vozu – nelze pomíjet, že vůz je složitým strojem, sestávajícím z tisíců součástek, z nichž každá má různě omezenou životnost – tak je trh měněn spoustou událostí. V posledních deseti letech zažil tolik proměn jako například trh s kryptoměnou. S takovou výchozí situací je složité předpovědět, jak se bude vyvíjet do budoucna, leč některé věci jsou jasné.

V letech 2010 až 2014 se klasické vozy dostaly do popředí výrazného zájmu médií. Veřejnost byla nabádána, aby investovala své peníze raději do klasického vozu než do banky. Vzhledem k omezenému počtu klasických vozů a zvýšené poptávce to logicky znamenalo výrazné zvyšování jejich cen, dokonce až raketové. V té době se taktéž vyrojila celá řada laiků a nejrůznějších překupníků, kteří v této oblasti viděli snadný zisk. Postupem času (řekněme do konce minulého roku) někteří tento trh opustili, přičemž ten se následně vytříbil a vrátil do rukou skutečných nadšenců. Tato korekce byla důležitá a prospěšná jak z hlediska kvality trhu, tak z pohledu obchodních příležitostí.

V obecné rovině sezona 2019 ukázala několik důležitých věcí. Kromě jiného je to odklon zájmu o předválečné vozy, který je způsobený mimo jiné i mládnoucí cílovou skupinou, pro níž jsou tyto vozy již příliš vzdálené a nezajímavé.

Věkové rozložení zájemců a kupujících trh s klasickými vozy ovlivňuje zcela zřetelně. Jednou z příčin klesajícího zájmu (a nižších prodejních cen) předválečných či meziválečných vozů je i fakt, že generace poválečného baby boomu pomalu ale jistě vymírá. Na druhou stranu dospěla generace mileniálů, kteří už mají prostředky a nyní si mohou plnit dětské sny. Ty souvisejí s jejich dětstvím a tzv. auty z plakátů, které obdivovali během svého dětství a které si již mohou dovolit. I proto výrazně stoupá zájem o vozidla ze 70., ale hlavně 80. a 90. let. Nejde přitom pouze o evropské modely (v tomto segmentu se zájem soustředí hlavně kolem německých ikonických vozů BMW, Mercedes, Porsche atd.), ale do popředí zájmu se konečně dostávají i japonské youngtimery, zejména pak zvučných jmen (Toyota Supra, Nissan Z, Mazda RX-7 a další). Zcela jistě zde existuje i citová vazba této generace k vozům, s nimiž vyrůstala u počítačových her (Need For Speed, Forza, Gran Turismo).

V roce 2019 byl také patrný pokles cen dražších vozů (nad 150 000 eur), které už není tak snadné prodat jako před čtyřmi, pěti lety. Naopak levné, dostupné vozy (často youngtimery) jsou na vzestupu a prodávají se velmi dobře, což souvisí i s tím, co je uvedeno výše. Z dražších vozů „táhnou“ pouze raritní vozy z malých sérií, se zajímavým příběhem, karoserií nebo v jedinečném stavu – i proto se právě na takové zaměřujeme.

Jak je známo, cenu určují světové aukce. Během posledních velkých aukcí, pořádaných u příležitosti týdne rychlosti v kalifornském Monterey, jich proběhla celá řada (RM Sotheby´s, Gooding & Co., Mecum atd.). Ačkoliv byly realizovány obchody za čtvrt miliardy dolarů, v meziročním srovnání byla aukce hodně slabá – z hlediska objemu obchodovaných peněz proti roku 2018 byl zřetelný pokles o 34 %. A to není málo, ostatně podobné výsledky byly zaznamenány i jinde.

S tím souvisí i další nový trend. Online svět umožňuje lidem, aby si svůj vůz našli kdekoliv na světě a koupili ho za cenu, která odpovídá tržní realitě. S tím souvisí i čím dál výraznější směr aukcí nabízet vozy bez rezervy (tzv. minimální ceny, za kterou je vůz možné koupit). Obecně se dá říct, že právě hodnota automobilů prodaných bez rezervy je přesným ukazatelem reálného hodnoty konkrétního vozu, protože prodávající mohou ohledně hodnoty svého vozu mít často nerealistické představy, což může vyústit v neúspěšný pokus o prodej s vysokou minimální cenou.

Trh klasických vozů v poslední době negativně ovlivňují i další věci – přísnější emisní limity či omezení vjezdu do různých měst. Kromě těchto „ekologických“ omezení existují i daňová. Například v USA byla nedávno zrušena možnost odložit daň z kapitálových výnosů z prodeje sběratelského předmětu (vozidla) v případě, že tyto výnosy byly použity k nákupu jiného sběratelského předmětu. Vzhledem k tomu, že toto už nejde, někteří sběratelé ustoupili od častější výměny části nebo jednotlivých kusů sbírky za nové kousky (podle některých se toto promítlo i ve výsledcích aukcí v Monterey). A to je pouze jeden příklad.

Na druhou stranu se dá předpokládat, že lidé v digitální a čím dál sterilnější době budou o to víc toužit potom, aby si dopřáli analogový, mechanický zážitek, který jim může nabídnout pouze klasický vůz.

V následujících měsících se dají očekávat další korekce, které se dotknou zejména velkosériových vozů či běžnějších exemplářů, což je dobře, protože trh se dále narovná a vyčistí. Uvidíme, co přinese začátek sezony 2020 při aukcích v Paříži.

Vaše online
investiční galerie

Gallery logo